3 succesvolle awareness campagnes
7 October 2022Het belang van awareness campagnes
Awareness betekent dat mensen jouw bedrijf of product kennen. Want zoals het spreekwoord luidt: “Wat de boer niet kent, dat eet hij niet.” Het komt vaak genoeg voor dat er een nieuw product wordt uitgerold, maar dan blijkt het ineens dat mensen niet uit zichzelf naar je website komen. Toch raar. Dit is echter precies waarom awareness campagnes essentieel zijn voor je marketing plan én waarom het de eerste stap van elke funnel is.
In deze blog laten we drie campagnes zien en welke rol de pers had binnen de projecten. Via pers weten zij namelijk een enorm bereik te creëren. Wil je meer weten over hoe je een succesvol persbericht schrijft? Lees dan deze blog.
Voorbeeld 1: Koppie Koppie
Bij Koppie Koppie kun je mokken kopen met een foto's van iemand anders kind erop. Ze wilden hiermee een discussie beginnen over privacy rechten, want eigenlijk is het natuurlijk heel absurd dat iemand geld kan verdienen aan foto's van jouw kinderen. Ze hebben hier enorm veel persaandacht mee gekregen, waaronder in de Correspondent en ze zijn bij meerdere tv-programma's te gast geweest.
Voorbeeld 2: Gymeyes
Het idee van Gymeyes begon als een videosysteem voor sportscholen, zodat sporters zichzelf zo makkelijker konden filmen. Uiteindelijk bleek hun succes te liggen bij trampolineparken, waardoor ze nu aan het uitbreiden zijn naar het buitenland. Dit nieuws hebben ze gedeeld met meerdere journalisten via Buzzpress en die hebben het gepubliceerd. Hiermee behaalden zij in totaal 434.642 pageviews. Die persberichten hebben dus voor enorm veel naamsbekendheid gezorgd.
Voorbeeld 3: Oatly
Zoals ik eerder al zei: ik ben enorm fan van eigenwijze marketing. Oatly is daar natuurlijk een schoolvoorbeeld van. Nadat het bedrijf werd overgenomen door hun nieuwe CEO werd de strategie volledig omgegooid. Door hun awareness campagnes zijn ze enorm snel gaan groeien en hebben ze al flink wat investeringen opgehaald van onder andere Rabobank en Oprah Winfrey.