Wat is free publicity?

Free publicity is de Engelse term voor gratis publiciteit. Het betekent dat je media-aandacht krijgt, zonder dat je het medium daarvoor hoeft het betalen. Dat betekent natuurlijk niet dat je niks kunt doen om dat te bereiken. Met een persbericht kun je redacties, bloggers en influencers laten weten dat je iets nieuwswaardigs te melden hebt.

Free publicity, kans van slagen

Hoeveel kans heb ik dat mijn persbericht wordt opgepikt? Dat is een moeilijk te beantwoorden vraag. Het hangt in grote lijnen namelijk af van de inhoud en relevantie van je persbericht. Wel is het een feit dat veel redacties de laatste jaren flink zijn gekrompen. Als een kleine redactie een goed geschreven persbericht ontvangt, dan zullen ze het waarschijnlijk niet laten om dat nieuws een plekje te geven. Met name lokale en regionale media zijn daar happig op.

Free publicity, een stappenplan

De vraag is nu natuurlijk: hoe bereik je die media? De kans is klein dat je zelf over een bak met e-mailadressen beschikt. Bovendien kun je waarschijnlijk wel een beetje hulp gebruiken bij het opstellen van je persbericht. Buzzpress biedt hulp. Met onze online PR-tool bereik je heel eenvoudig de juiste journalisten, bloggers en influencers.

  1. 1. Selecteer een aantal categorieën en de tool verzamelt de voor jou relevante media.
  2. 2. Nu is het een kwestie van je persbericht uploaden.
  3. 3. Wij kijken met een journalistieke bril naar de inhoud van je persbericht Klopt de kop? Staat het belangrijkste nieuws bovenaan? Heb je tussenkopjes gebruikt?
  4. 4. Nu kun je je persbericht versturen of schedulen voor een later moment.
  5. 5. Je persbericht is onderweg naar de juiste journalisten, bloggers en influencers.
  6. 5. Na ongeveer twee weken ontvang je een rapportage met het mediabereik.