Persbericht schrijven, 7 tips
Er worden jaarlijks
veel persberichten verzonden. Veel daarvan bereiken niet het gewenste succes. Ze zijn te commercieel ingestoken of het belangrijkste nieuws staat bijvoorbeeld niet bovenaan. We hebben de belangrijkste voorwaarden voor een goed persbericht voor je verzameld.
- 1. Stuur je persbericht als platte tekst in de mail en dus net als bijlage.
- 2. Maak een pakkende kop met je belangrijkste boodschap erin verwerkt.
- 3. Journalisten snacken de binnengekomen persberichten. Zet het nieuws daarom meteen in je intro.
- 4. Geef dan antwoord op de wie-, wat-, wanneer-, waarom- en hoe-vragen. Dit kun je onderbouwen met feiten en cijfers.
- 5. Vermijd teveel commercie. Als het op een advertentie gaat lijken, gaan journalisten je persbericht waarschijnlijk niet gebruiken.
- 6. Maak je persbericht niet te lang. Tussen de 400 en 650 woorden is prima.
- 7. Zet quotes in je persbericht. Zeker voor schrijvende pers zijn die makkelijk over te nemen.
Wanneer persbericht versturen?
Over het algemeen kun je stellen dat de ochtenden het beste moment zijn om een persbericht te versturen, zo ergens tussen 08.00 en 09.00 uur. Dat zit zo: 's morgens willen de redacteuren van de online media hun websites snel verversen met nieuwe content. Dat is dus het moment waarop je je wilt laten zien. Wat je sowieso niet moet doen, is je persbericht op vrijdagmiddag versturen.
Met onze online tool kun je je persbericht trouwens heel eenvoudig
schedulen. Vandaag klaarzetten voor een later moment dus.
De meest gestelde vragen
hebben we hier voor je op een rijtje gezet
Persbericht schrijven, een voorbeeld
Kop: Bedrijf X haalt nieuwe investering op en breidt verder uit
Intro: De Nederlandse scale-up .... heeft een nieuwe investering opgehaald. Het gaat om 800.000 euro, een bedrag dat onder meer afkomstig is van .... Anderhalf jaar geleden haalde het bedrijf al 6 ton op.
Tekst: ... is een slimme app waarmee restaurants, retailers en hotelketens hun medewerkers kunnen bereiken, trainen en betrekken. De scale-up vergaarde in korte tijd al een indrukwekkende lijst met grote klanten, zoals Albert Heijn, Gamma, de Amsterdam Arena, New York Pizza en Randstad.
Tussenkop: Meer betrokkenheid op de werkvloer
.... richt zich op de zogeheten non-desk medewerkers. Dit zijn mensen die niet werken vanachter hun bureau, maar actief zijn op de winkelvloer van een supermarkt of als ober in een restaurant bijvoorbeeld. "Deze markt is gigantisch en betreft zo'n 75 procent van alle medewerkers wereldwijd. Veel van deze mensen hebben geen goed contact met de rest van de organisatie. Onze app zorgt ervoor dat veel meer medewerkers betrokken raken bij hun werkgever", aldus ...., mede-oprichter van ..... "Zo kunnen medewerkers met de app bijvoorbeeld real-time hun rooster bekijken en hoeven ze dus niet meer eindeloos te appen, op zoek naar een vervanger als ze niet kunnen werken. Dat is een veel gehoorde ergernis in deze branches."
Tussenkop: .... breidt uit
.... stond aan de wieg van .... en richtte later .... op. Met .... investeert hij nu met andere angel investors in softwarebedrijven met veel potentie. .... is zo'n bedrijf. Het aantal klanten nam het afgelopen jaar fors toe, met 500 procent maar liefst. Van ... tot de .... "Al binnen vier dagen was 80 procent van de medewerkers daar actief op ons platform. En alleen al in de eerste maand werden 4000 publieke berichten geplaatst. Als je die getallen vergelijkt met andere apps, dan is dat gigantisch."
Tussenkop: Organisatie wordt uitgebreid
De nieuwste kapitaalinjectie is bedoeld om de forse groeiambities van .... te financieren. Zo komt er extra geld voor productontwikkeling, sales en marketing. De startup verwacht nog voor het einde van dit jaar te groeien van 9 naar 25 mensen. Binnen een paar jaar denkt het bedrijf zeker één miljoen gebruikers te hebben. "We kijken ook al naar het buitenland. Met name Engeland, Duitsland en Scandinavië hebben onze interesse", aldus .... Deze maand verhuist het bedrijf naar een nieuw onderkomen, in het centrum van .... "We hebben de ambitie om uit te groeien tot tofste scale-up van deze stad", zegt ..... "Aan de groei zal het in ieder geval niet liggen, want dat zit er voor de komende jaren goed uit."
Probeer Buzzpress nu!
Ontdek de kracht van Buzzpress door je persbericht via
onze handige PR-tool te versturen naar honderden redacties. Een persbericht versturen was nog nooit zo makkelijk.